Startpagina Clubinformatie Bestuur Over badminton

Over badminton:

Statistieken Historie Spelregels Spelindeling Basis techniek Strategie en tactiek Blessures voorkomen EHBO bij blessures    01 Enkelbanden    02 Blaren    03 Spierpijn & -kramp    04 Spierverrekking    05 Tenniselleboog    06 Achillespees    07 Oogblessure    08 Schaafwond    09 Knieblessure

Algemeen:

Startpagina Contact

De ellebogen

5.Tenniselleboog 
Oorzaak:
Onjuiste techniek. Verkrampt slaan en/of te veel in het racket knijpen. Hierdoor raken de pezen van de strekkers van de pols en vingers aan de buitenzijde ge´rriteerd door overbelasting.

Verschijnselen:
Pijn aan de buitenzijde van de elleboog tijdens het slaan. Ook drukpijn. De pijn straalt door naar de onder- of bovenarm. De pijn begint na het spelen. Na een goede warming-up verdwijnt de pijn nog wel maar als de blessure ernstiger wordt blijft de pijn constant aanwezig. Bewegingen waarbij de onderarm, pols en hand gebruikt worden zijn pijnlijk.

Behandeling:
Aanpassen van de training naar rustige ontspannen slagen die pijnloos gespeeld kunnen worden. Bij voorkeur geen backhandslagen. Direct na de training de elleboog koelen. Rekoefeningen. Lichte massage kan toegepast worden. De aanschaf van een tennisbrace die de pezen van de elleboog ontlast kan helpen.

Preventie:
Warming-up. Juiste techniek gebruiken; ontspannen slaan, niet knijpen in het racket. Controleren van de grip op de juiste dikte en stroefheid.

Bijzonderheden:
Een tenniselleboog kan vaak een langdurige blessure zijn. Door de slechte doorbloeding van de pezen duurt herstel vrij lang. Ook in de schouder kan een dergelijke blessure ontstaan.